Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

zondag 21 november 2010

Ding 19: Sociale netwerken.


De bezwaren van mensen die niet aan sociale netwerken willen deelnemen kan ik goed begrijpen..

http://www.nrcnext.nl/blog/2010/11/11/%E2%80%98is-facebook-eigenlijk-niet-een-beetje-belachelijk%E2%80%99/

Het filmpje “Vaarwel Facebook” op mijn blog ( 2 november geplaatst) maakt ook geen reclame voor Facebook.

Persoonsgegevens die je achterlaat leveren geld op en worden voor miljoenen doorverkocht. En wat gebeurt er met je gegevens? Er is mij nooit toestemming voor Streetview gevraagd en wie heeft mijn gegevens aan Funda doorgegeven?

Het ontvrienden of ontnetwerken (je account wissen) schijnt erg lastig te zijn, hoewel ik op www.wikihow.com een duidelijke uitloginstructie tegenkwam.

Nog twee links om je privé-gegevens te beschermen:

https://www.bof.nl/ons-werk/webwijs/

www.consumentenbond.nl/actueel/waarstaanwijvoor/privacy

De bibliotheek kan best haar gezicht laten zien en interactief bezig zijn op Hyves (speciale jongerendoelgroep!), Facebook, Twitter, etc.

- Ze kan laten zien wat ze in huis heeft.

- Acties en activiteiten kunnen kenbaar gemaakt worden van b.v. Kinderboekenweek, Kinderjury, voorleeswedstrijden, etc.

- Boekbesprekingen, boekentips b.v. n.a.v. een film die pas uit is, kunnen op de site vermeld worden.

- Je kunt een gastenboek op je pagina zetten. Zo kom je erachter wat klanten willen en wat je als bibliotheek nog beter zou kunnen doen.

- Online lid worden van een bibliotheek moet toch mogelijk zijn via een sociaal netwerk.

Bieb Waterweg b.v. heeft naast YouTube, Twitter en chatmogelijkheid ook een Hyves- en Facebookpagina.


Erwin Blom:“Bedrijven, verenigingen, belangenorganisaties en overheidsinstellingen zien nog lang niet altijd het enorme potentieel van online-communities en de positieve effecten die ze met het creëren van een community kunnen bereiken”.

In het eerste filmpje van E. Blom is te zien hoe je geld kunt verdienen met sociale media (dat zou de bibliotheek ook kunnen) hoe het geld binnenkomt bij b.v. Hyves, hoe items gekocht worden tijdens gamespelen, etc.

In Standup Inspiration vertelt hij met veel humor hoe hij zijn eigen boek “Handboek communities” aan de man heeft gebracht en daarbij o.a. Twitter inzette om zijn boek te promoten. Goeie tweets (ook van Erwin zelf) waren een soort advertenties voor zijn eigen boek.

“Zorg dat je zelf als initiatiefnemer of als organisatie zichtbaar bent in de community”

Deze quote stond ergens op zijn site. Ik neem hem hier graag over en vind het een goeie afsluiting van deze posting.

1 opmerking:

Bep Bocken zei

Hallo Ans

Jij hebt vlgs mij een eindsprint ingezet. Ik kan je niet bijhouden. Ik ga toch kijken of ik nog wat anders kan ontdekken en doorgeven aan jou. Ga zo verder! Vragen ? Ook al ben je verder . schroom niet. Ik kan in ieder geval eens kijken of ik een antwoord zie/vindt.
Groet
Bep

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans