Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

dinsdag 7 december 2010

Ding 21: Aquabrowser, My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi.



De directeur van OBA (het MP3 bestandje over sociale catalogus) heb ik beluisterd. Het begrip crowdsourcing is duidelijk: men, de crowd, denkt online mee: men kan taggen, lijstjes (al dan niet openbaar) maken en die delen, ideeën uitwisselen. Men kan zelf vormgeven aan bibliotheekbeleving: het ontsluiten van de catalogi gebeurt door de leners zelf. De sociale catalogus: de massa wordt met elkaar in contact gebracht (vergelijk Delicious, Flickr, etc). men werkt gezamenlijk aan de catalogus, in dit geval die van Amsterdam.

AquaBrowser Library: deze kende ik al via Bibliotheeklimburg.nl. en heb ik al vaker gebruikt. Wil je tags toevoegen, lijstjes maken, etc. dan inloggen bij My discoveries. Deze functie zit dus al in de Aquabrowser. Ik heb een eigen account aangemaakt en enkele boeken toegevoegd en getagged. Ik weet hoe het werkt.

Worldcat:WorldCat is een mondiaal netwerk van diensten voor bibliotheekmanagement en -gebruikers, op basis van gezamenlijk onderhouden databases van bibliografische en institutionele metadata. WorldCat vergroot de productiviteit in alle activiteiten van een bibliotheek – van catalogiseren tot resource sharing, van ontsluiting tot levering – door de aangeleverde data op slimme wijze te hergebruiken. En het maakt uw bibliotheekbezit beter zichtbaar op internet door de gegevens te verschaffen aan een groeiend aantal partnerdiensten en online applicaties.” Gezamenlijk zorgen OCLC en de duizenden aangesloten bibliotheken voor het opbouwen en onderhouden van WorldCat: de online centrale catalogus van OCLC. OCLC meldde dat op 17-11-2010 de British Library twaalf miljoen bibliografische records heeft geladen in WorldCat.

Bij Worldcat heb ik ook een eigen account aangemaakt, en ik heb een widget met zoekvenster in sidebar geplaatst. Hoewel deze catalogus nauwelijks gebruikt wordt tijdens mijn werk, vind ik het wel fijn hem te kennen en ik ga er zeker nog vaker rondkijken. Ik vond hem overzichtelijk en kon er snel mijn weg vinden. Op NING is j.l. een discussie gestart waarom de Nederlandse OB’s zich niet aansluiten bij Worldcat.

Bicat is geen sociale catalogus: alleen favorieten en je leenhistorie kun je zelf inzien. Ik ben benieuwd naar BicatWise, waar we straks misschien naar toegaan.

Op NING las ik dat de Nationale Bibliotheekcatalogus er aan komt. Een snelle aansluiting van alle bibliotheken zou dan mooi zijn.

P. van Eijk: "In 2012 moeten er één catalogus zijn en één gezamenlijke bibliotheekportal: mijnbibliotheek.nl. Daarop krijgen mensen hun eigen gepersonaliseerde pagina, één zoekfunctie voor álle collecties en de mogelijkheid om widgets aan te maken op bijvoorbeeld Hyves". "Straks zoekt de klant via iGoogle en vindt in de resultatenlijst direct op het persoonlijk profiel toegesneden persoonlijke aanbevelingen dankzij het aan Google gekoppelde wereldwijde bibliotheeksysteem. Daarmee betreden we feitelijk de wereld van het semantische web (Web3.0). Dit klinkt wellicht heel futuristisch maar op basis van de huidige ontwikkelingssnelheid van Google en de ontwikkelingen op het gebied van cloudcomputing ligt dat binnen handbereik.
Kortom de vraag is of die bibliotheekcatalogus het jaar 2012 eigenlijk wel haalt?"

Dat laatste vraag ik me ook af. Het zou mooi zijn als dat zou lukken...


Geen opmerkingen:

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans