Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

zondag 8 augustus 2010

Tip voor dagje uit: DOK!



Als ik een stedentrip maak, vind ik het altijd leuk om een bibliotheek binnen te lopen, er rond te kijken en soms ga ik er ook gewoon zitten en laat zo’n bibliotheek dan op me inwerken.
Omdat ik van oude stadjes houd, maar ook van moderne architectuur heb ik Delft nog eens bezocht. Dus als eerste naar het DOK-Centrum op het Vesteplein: tegenover het theater en midden in het winkelgebied.
DOK–bieb was voorheen een oude supermarkt en is nu een moderne bibliotheek.
Wat me opviel was de rust en ruimte, maar vooral de transparantie van het gebouw en de prachtige kleuren (oranje, geel en blauw). Dit alles in prachtige harmonie met de oude betonnen hoofdconstructie.
Wat me verder is opgevallen in deze bieb is dat men zich al zittend op een stoel langs de rekken kon verplaatsen en dat werd ook veel gedaan.
Tevens was er een kunstuitleen, zag ik telkens grote hoeveelheden aan folders en was er een mooie bühne met prachtige leesfauteuils.
De warme sfeer nodigde uit om de rest van de middag onder een parasol te vertoeven op de eerste verdieping aan een van de royale leestafels.
Een basic interieur, een vrolijke uitstraling, een uitstekende collectie, een duidelijke bewegwijzering: geen wonder dat Dok is uitgekozen tot BESTE BIBLIOTHEEK van Nederland.

http://www.dok.info/
artikel in Bibliotheekblad september 2007

4 opmerkingen:

Marian Stemkens zei

Ha Ans,

Moet toch even een reactie voor je achterlaten. Ik vind het leuk om te zien hoe enthousiast jij bezig bent. Ik heb nog steeds niet de lol van 23 dingen kunnen ontdekken maar bij jou is die duidelijk wel aanwezig. Zelfs in de vakantie hou je ons nog op de hoogte. Ik wou ding 10 nog voor mijn vakantie 'gedaan hebben'. Ik heb 'm wel al gelezen maar kan me er niet toe zetten om 'm af te maken. A.s. donderdag ga ik met Hans een weekje naar Oostenrijk, even helemaal afschakelen na een heel erg druk jaar. Misschien dat ik na de vakantie wat meer 'inspiratie' kan vinden. Je blog ziet er geweldig uit, mijn complimenten.

Groetjes,

Marian Stemkens

Ans Mewiss zei

Ha Marian,

Nou, daar ben ik effe stil van. Dat ik van jou zo'n mooi compliment mag krijgen.
Dank je en een hele fijne vakantie!

groetjes Ans

Mark Borneman zei

Beste Ans,

Wat een mooie samenvatting, daar wordt DOK wel warm van :-)

Succes met je cursus, maar dat heb je volgens mij niet nodig...

Groet! Mark Borneman

DOK library concept center
www.dok.info

Ans Mewiss zei

Beste Mark,

Dank voor het compliment. Waar DOK al niet warm van wordt!
Weet wel dat ik heb genoten die dag in jullie bieb.

groetjes Ans

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans