Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

dinsdag 7 september 2010

Ding 11: Wiki's en hun toepassingen


Wiki’s: geen mails heen en weer en toch samenwerken aan een projekt.

Ik heb er verschillende bekeken. Het artikel van Suzanne van Kinderen op Frankwatching vind ik erg goed. Als je een wiki wil opstarten, eerst nadenken: wat is je doel, welk soort wiki wil je, wat zijn de randvoorwaarden, voor wie is ie bedoeld .

Wiki’s blijken in bedrijven en onderwijs te werken en in bibliotheken hebben ze zeker een goede kans van slagen, kijk maar naar de Deventerpubliekswiki: hier staat alles mooi en praktisch bij elkaar op onderwerp: bv. autisme: film, boeken, dvd’s, etc.

Wetpaint, Wikispaces, Pbwords, wat een keus. Een wiki voor personeel, een wiki voor je klanten of voor beiden, een wiki voor het opzetten van een wiki (daar kunnen we al mee beginnen…)

In Biblioblogs heb ik al vaker gelezen. Library Succes vind ik erg ingewikkeld.

Wiki loves bieb (waaraan ook Edwin meewerkt) is een projekt waar ik nog wel meer van zou willen weten, mochten wij ooit met een wiki beginnen. Het gaat me nu te ver om me daar in te verdiepen.

Om doodbloeding van wiki’s te voorkomen is een sterke motivatie en voldoende mensen, die zich inzetten, een vereiste.Goed nadenken voor je een wiki opstart: wie is de eindredacteur? Professionele aanpak is nodig, anders wordt het een allegaartje.

De Pbworks (voor nu onze speelwiki): ik heb me er aangemeld en bij favorieten een nieuwe pagina geopend met stedentrips en daar een bericht achtergelaten.

Mijn weblogadres heb ik nog bij favoriete weblogs geplaatst (657)

Leuk om ook andere entries van medecusisten tegen te komen in Pbworks. Op een enkele heb ik gereageerd. Ook in Wetpaint heb ik berichten van cursisten gelezen.

2 opmerkingen:

Bep Bocken zei

Hoi Ans
Ik ben niet zo onder de indruk van de wiki's in Deventer. Ik heb sterk het idee dat het meer van hetzelfde is. De dossiers kun je elders vinden. Wat voegt het toe? Eventueel wat plaatselijke gegevens.De info over Deventer zelf is dan wel weer leuk; daar kunnen mensen zelf weetjes aan toevoegen. Op die manier haal je ook mensen 'binnen'. Voor een eerste brainstorm en uitwerken van ideeen is het oké. (Google-doks is een beetje vergelijkbaar, maar toch weer anders)
Het is allemaal heel leuk maar voordat je begint met wiki > geef eerst een goed antwoord op de vragen uit het art. op Frankwatching.
Dat was het weer
Groet
Bep

Ans Mewiss zei

Hoi Bep,

Ik bedoel in mijn bericht de publiekswiki van Deventer, die vind ik juist wel heel toegankelijk.

groetjes Ans

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans