Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

dinsdag 14 september 2010

Ding 12: Microblogging met twitteren


Steeds meer nieuwssites gebruiken twitter; er zijn al mensenlevens gered via twitter; de politie vangt overvallers via twitter; de chaos op Amsterdam CS ging als eerste rond op twitter. (daarna stond het pas op de nieuwssite.)

De therm twilliciteren duikt steeds vaker op en er zijn al twitterende passpiegels!

(tweetmirrors: kleding passen in paskamer, foto maken en ter plekke versturen.)

Nu zijn die tweetmirrors voor mij geen reden om te twitteren, maar er zijn genoeg redenen om wel een account aan te maken: aktueel nieuws snel binnenhalen, je netwerk vergroten, de twitter als zoekmachine gebruiken. (je krijgt altijd antwoord…)

Maar vooral nieuwsgierigheid!

Voor de bibliotheek kan het een extra communicatiekanaal zijn: het nieuwste boek van .. is binnen, er zijn nog .. open plaatsen voor de lezing, er staan nieuwe berichten op de site, etc.

Je kunt mensen bereiken die niet in de bieb komen, meer klantenbinding krijgen met bestaande leners door interactief met hen bezig te zijn. Je krijgt feedback van je leners, snel en direct.

Je kunt als bibliotheek, maar ook als individu, bouwen aan je online-identiteit.

Er zijn schrijvers die twitteren, zoals R.Giphart en R.Steenbeek. Die laatste heb ik gevolgd en toch leuk om op twitter te lezen dat ze door Rome fietst, op Manuscripta was en dat ze op vakantie was in Griekenland. Het is alsof ik haar nu beter ken. Dat vind ik gewoon leuk.

Niet alleen VOB en bieb Vredespaleis twitteren al, maar ook steeds meer kleine openbare bibliotheken.

Er zijn 7 miljoen twitteraars en het aantal groeit hard.

Ik kan nu nog niet zeggen of ikzelf veel zal gaan twitteren. Het aantal followers zal nog moeten groeien.

Ik denk wel dat twitteren in de toekomst nog meer zal gaan toenemen en dat er steeds meer communities zullen komen.

Bibliotheken hebben met dit medium weer een nieuwe mogelijkheid om zich te laten zien.

1 opmerking:

Corrie zei

Je hebt gelijk, veel mogelijkheden met Twitter. En toch weet ik privé niet wat ik er mee moet. Ik denk niet dat er veel mensen geïnteresseerd zijn in wat ik doe of waar ii me bevind, laat staan dat ik vanuit de paskamer naar mijn man twitter of dit jurkje me leuk staat.
Biebvlieg

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans