Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

zaterdag 2 april 2011

Zutphen: wat een mooie bieb!

Een dezer laatste dagen zag ik het moderne nieuwe bibliotheekgebouw van Birmingham in een virtueel filmpje. Ja, zeker een bezoek in de toekomst waard.

Maar ook een bezoek waard en iets dichter bij huis is de bibliotheek in Zutphen, gevestigd in de Broederenkerk in het centrum van deze oude Hanzestad.
In de leegstaande kerk heeft de bieb na een verbouwing en verschillende restauraties een nieuwe plek gevonden.
Achter de bruine kerkdeuren van deze kloosterkerk bevindt zich nu een mooie, ruime, sfeervolle bibliotheek, die helaas ook met sluiting bedreigd wordt.

De boeken met hun vaak felle kleuren steken mooi af bij de zachte pasteltinten van de muren en pilaren. De strakke balustraden en felgekleurde vlinderstoelen vormen een mooi contrast met de rondingen en bogen in het gebouw. De strakke tl-buizen met het prachtig beschilderde plafond: modern en oud: het kan mooi samen!
De symmetrie wordt versterkt door het kunstwerk in het midden: het lijken wel echte vogels.

Toen ik er was sprak ik met bezorgd personeel en verontruste leners en zette mijn handtekening: zo'n mooie plek, wat een mooie bieb!
Het zal toch niet waar zijn dat ook deze bieb zijn plek straks misschien moet afstaan.

Mocht je in de buurt zijn, ga nog even kijken en genieten. Nu kan het nog...

Geen opmerkingen:

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans