Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

donderdag 28 oktober 2010

Ding 16: Ontdek wat YouTube video te bieden heeft

Reclamefilmpjes, movietrailers, muziekclips, funvideo’s, instructiefilmpjes, etc.

You Tube (2005 Google) is erg polulair en wordt gebruikt door professionele bedrijven en amateurs.(jezelf broadcasten schijnen veel mensen wel leuk te vinden.)

Je kunt filmpjes uploaden, delen (vergelijk Flickr-foto’s delen), afschermen, tags toevoegen, een eigen channel maken, er is RSS-mogelijkheid en je kunt comments geven. Je kunt de videootjes zo oproepen, dus je hoeft geen cd’s of dvd’s meer te branden.


Je blijft eigenaar van je ingezonden films. Maar dat laatste roept bij mij wel vraagtekens op: wat doet YouTube met mijn materiaal? Bovendien vind ik de reclame vaak storend.

Helaas is YouTube in sommige landen geblokkeerd zoals in China.


Er zijn veel videohostingsites. Ik heb er in het verleden al veel rondgesnuffeld.

Google Video heeft minder mogelijkheden dan YouTube.

Ik kwam al vaker goeie filmpjes tegen op Vimeo (zie blogpostings van 4 en 24 september).

12 seconds was steeds “closed”, dus daar kon ik niks leuks ontdekken.


YouTube wordt ingezet in onderwijs en bedrijven.

Ook voor bibliotheken kan YouTube nuttig zijn: lezingen, aktiviteiten, opening, verhuizing, een aktie aankondigen, etc. maar ook gewoon de materialen laten zien die je in huis hebt!

Bibliotheek Waterweg laat (m.b.v. YouTube en Vimeo) instructiefilmpjes (zoeken in catalogus, reserveren, etc) voor de lener zien, maar de lener kan ook zelf eigen filmpjes insturen: interactie met klant!

Geen opmerkingen:

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans