Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

zondag 3 oktober 2010

Ding 14: Instant Messaging: blabla of uhhuh?


Het eerste chatprogramma dat ik privé gebruikte heette ICQ.

Ik gebruik nu al jarenlang MSN (Windows Live Messenger) en Skype .

Op het werk is er Google Chat (functie (G-mail).

Ik denk dat deze chatfunctie in de toekomst meer gebruikt zal gaan worden door personeel onderling dan nu het geval is.

Er zou vanuit de bibliotheek echter zeker ook een mogelijkheid geboden kunnen worden naar de klant toe.

Op de site zou kunnen staan dat er op vaste tijden gechat kan worden. Er moet dan tijdens en liefst ook nog buiten de openingstijden iemand aanwezig zijn die een snelle typevaardigheid en goede communicatieve eigenschappen bezit. Bovendien moet deze persoon goed op de hoogte zijn van biebzaken, catalogus, etc. i.v.m. een snelle reactie.

De bibliotheek biedt met een chat-mogelijkheid extra service door een directe communicatie met klant en dat zorgt weer voor extra binding, etc.

In de toekomst zal video-chat (met webcam), spraak-chat (met microfoon) en conference-chat (soort groeps-chat) meer en meer belangrijk gaan worden. Dat zie je in bedrijven, maar dat zal ook gaan gelden voor onze organisatie. Dan denk ik aan werkoverleg en vergaderingen.

Naast de bekende Instant Messaging programma’s is er Meebo.

Je kunt via je eigen site met sitebezoekers communiceren (via Meebo-widget). Als de bibiliotheek inlogt op Meebo - er is dus een account nodig - kunnen klanten gebruik maken van hun eigen IM-programma en op die manier communiceren met de bibliotheek.

Ik heb de widgets van Meebo en Google Talk op mijn blog geplaatst om uit te proberen hoe het allemaal werkt.

Ik denk niet dat die allebei in de toekomst op mijn blog blijven staan. Dat lijkt mij een beetje veel van het goede. Als ik het goed begrepen heb “zit” de Google Talk ook al in Meebo.

Geen opmerkingen:

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans