Welkom allemaal



“When the winds of change are blowing, some people are building shelters and others are building windmills”.

zondag 27 juni 2010

Ding 9: evaluatie ding 1 t/m 8

Tijdens de ontdekkingsoefeningen die ik gedaan heb, had ik steeds in mijn achterhoofd: wat kan de bibliotheek ermee. Naar mijn mening zijn er vele toepassingsmogelijkheden, mits er voldoende draagvlak is, er goede afspraken zijn en een juiste taakverdeling is.

Blog:
Ik heb veel blogs van anderen gezien en gelezen, maar er nooit zelf één bijgehouden. Ik kon met de opmaak en inhoud van deze cursusblog mijn creativiteit kwijt. Het is tevens een leuke manier om de ontwikkelingen van je collega’s te volgen.
Een blog bijhouden kan voor een bibliotheek zeker zinvol zijn: je kunt inspringen op de actualiteit en het kan de binding met je klanten bevorderen. Zo’n blog moet wel actueel blijven en niet na verloop van tijd “inzakken”. Om dit de voorkomen kan de bibliotheek vóór het opzetten van een blog kijken of er genoeg animo is.
Je kunt denken aan een blog voor eigen personeel Bibliocenter(communicatiemiddel), voor bepaalde doelgroep, bv. jeugd, of voor alle lezers. De blog kan in de toekomst een communicatiemiddel zijn om (nieuwe) leners te bereiken. Een blog kan drempelverlagend werken om ook de nieuwe generatie naar de bieb te krijgen.
Er moet wel rekening gehouden worden met eventuele overlappingen met de bibliotheekwebsite.
Dus: wat willen we als bibliotheek?
RSS:
Ik had vaak de RSS-buttons gezien en over RSS gelezen, maar deze cursus gaf mij net dat duwtje om RSS ook toe te passen. Natuurlijk moet je wel de goede keuzes in feeds maken. RSS is makkelijk, efficiënt en tijdbesparend.
- Voor de bieb zelf: een snelle manier om o.a. de laatste ontwikkelingen van bibibliotheek 2.0 te blijven volgen. Ik volg zelf o.a.NING.
- Voor de klant: deze zou zich bijvoorbeeld kunnen abonneren op de laatste aanwinsten.
Flickr:
PR mogelijkheid voor de bibliotheek: foto’s, flyers, boekenleggers en aankondigingen kunnen met deze foto-editor gemaakt worden. In ons geval kunnen we de nieuwe inrichting laten zien.

De cursus heeft me tot nu toe al veel gebracht op privé-gebied , maar er zijn ook volop werkgerelateerde mogelijkheden.
Hoewel ik al veel web 2.0. toepassingen gebruik, brengt het mij verdieping in web 2.0 en zie ik uit naar de volgende dingen.
Samen ontdekken, elkaar bijsturen en onze weg zoeken en vinden in de digitale wereld. Dat laatste is tenslotte één van onze taken. We mogen als bieb niet stilstaan in deze snel veranderende wereld. We moeten ons dat bewust zijn en dan groeit ook de motivatie om uit te groeien naar een nieuwe digitale bibliotheek.
Ondanks dat deze cursus een enorme tijdvreter is, vind ik de opzet zeer geslaagd. Het is prettig om de vrijheid te krijgen zelf te bepalen hoe ver te gaan met je ontdekkingen.

Andiamo

1 opmerking:

carin23dingen zei

Hoi Ans,

De laatste zin van jouw bericht is top. Ik denk dat dit voor alle Bloggers goed is om te lezen.
Steek er zo veel tijd in als je nodig vind en ontdek waar je belangstelling ligt, en maak je vooral niet te druk.

Groetjes Carin

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...

Voor je interesse in mijn blog en voor alle reacties...
groetjes Ans